The JustRestart case

De collectieve schuldenregeling is een Belgische gerechtelijke procedure die je als particulier kan aanvragen om schulden te vereffenen en een nieuwe start te maken. In opdracht van de communautaire advocatenordes OVB en OBFG bouwde Aginco een veilig en intuïtief digitaal platform voor de collectieve schuldenregelingen, zodat deze procedures radicaal sneller en transparanter afgehandeld kunnen worden.

Sinds 1999 bestaat er, naar analogie met de gerechtelijke reorganisatie voor ondernemingen, de collectieve schuldenregeling voor particulieren. Iemand die worstelt met het afbetalen van schulden, kan via een verzoek bij de arbeidsrechtbank een aanvraag indienen tot een collectieve schuldenregeling. Uit cijfers van de Nationale Bank van België blijkt dat het juridische systeem in 2020 meer dan 74.000 uitstaande collectieve schuldenregelingen telde.

Bij de procedure voor collectieve schuldregeling zijn verschillende belanghebbenden op verschillende niveaus betrokken. Om er een paar te noemen:

  • de schuldenaar die de procedure opstart
  • de schuldbemiddelaar (in de meeste gevallen een advocaat) die een schikkingsplan voorstelt
  • de rechtbank die betrokken is om een regeling voor te stellen
  • de schuldeisers
  • alle tussenliggende schakels (bijv. griffiers, sociale diensten, ...)
  • andere ondersteunende diensten (bijv. budgetcoach).

Als de arbeidsrechtbank daarmee akkoord gaat, stelt de rechtbank een schuldbemiddelaar aan die een (minnelijke of gerechtelijke) aanzuiveringsregeling uitwerkt. Naast het afbetalen van de schulden, komen bij collectieve schuldenregeling ook ondersteunende diensten in actie. Die stimuleren en helpen particulieren en hun families om een nieuwe start te maken.

De collectieve schuldenregeling is een complexe procedure met heel wat vertakkingen, en is dus een perfecte uitdaging voor Aginco. Ten eerste kunnen we voortborduren op onze ervaringen bij het bouwen van het RegSol platform, het Centraal Register Solvabiliteit, wat de Belgische insolventiedossiers voor ondernemingen afhandelt binnen de ondernemingsrechtbanken. Ten tweede zijn er heel wat analogieën tussen de procedure voor de collectieve schuldenregeling en die voor insolventies (o.a. faillissementen en gerechtelijke reorganisaties). Dat betekent dat we ook onze technische ervaring tussen beide projecten kunnen overdragen.

Toch viel er nog heel wat te onderzoeken, zowel inhoudelijk als technisch. Onze teams brachten de noden van de verschillende stakeholders in kaart. Wie connecteert op welk moment met wie? Welke handtekeningen en toestemmingen zijn nodig? Wie heeft zicht op welk deel van het dossier? Op welke manier sluiten ondersteunende diensten aan? Aan de hand van diepte interviews, onderzoeksdata en gebruikerstesten werd een eerste versie van het platform beschikbaar gemaakt op 2 november 2023.

 

 

“Er viel nog heel wat te onderzoeken.”

 

 

Sinds de start van het platform werden al verschillende aanpassingen en aanvullingen ontwikkeld, waarbij we het platform verder uitbouwen tot de belangrijkste werktool voor alle stakeholders. Samen met hen bouwen we JustRestart op de bouwstenen die we beschikbaar hebben en ontwikkelen we nieuwe, op maat van hun vraag. Daarmee hebben we niet enkel een impact op meer dan 74.000 mensen (en hun families) maar ook alle actoren in het werkveld, die dagelijks aan de slag gaan binnen het platform, zoals schuldbemiddelaars, OCMW’s, CAW’s, en dergelijke meer, maar ook de vele schuldeisers en hun gemandateerden.